Användarvillkor
Dessa allmänna villkor gäller för medlemskap i Rena Plagg i Göteborg.
1. Allmänt
1.1 Dessa allmänna Villkor gäller för avtal om medlemskap i Rena Plagg i Göteborg mellan den person (”Medlemmen”) som är namngiven i avtalet (*Medlemsavtalet”) till vilket villkoren utgör en integrerad del, och det Rena Plagg bolag som anges i Medlemsavtalet (”Bolaget”). Utöver dessa allmänna villkor kan också särskilda villkor gälla för viss tjänst eller visst erbjudande.
1.2 Rena Plagg i Göteborg utför endast upphämtning på adress inom det upphämtnings- område som anges på hemsidan.
2. Medlemskap i Rena Plagg i Göteborg
2.1 Medlemskap i Rena Plagg i Göteborg kan sökas av person som – är myndig eller vid annat förhållande får sin ansökan om medlemskap skriftligen godkänd av målsman, god man eller förvaltare, – ej häftar i skuld till Bolaget för tidigare medlemskap.
2.2 Medlemskap söks personligen på Rena Plagg i Göteborg hemsida (www.renaplagg.se). Medlemskapet är personligt, gäller från och med det startdatum som anges i Medlemsavtalet.
2.3 Uppgifterna som Medlemmen registrerar på användarkontot måste vara fullständiga och korrekta. Det ankommer på̊ kunden att ständigt hålla sina uppgifter uppdaterade.
2.4 Medlemmen ansvarar för att skydda sitt lösenord och övriga inloggningsuppgifter till användarkontot. Kundens kontouppgifter är personliga och får inte överlåtas eller användas av annan än Medlemmen.
2.5 För det fall Medlemmen får kännedom om att någon obehörigen brukar Medlemmens konto eller andra säkerhetsöverträdelser måste kunden omedelbart meddela detta till Rena Plagg i Göteborg.
2.6 Rena Plagg i Göteborg erbjuder medlemskap för viss bindningstid efter vilken Medlemsavtalet upphör utan uppsägning (engångsupphämtning), eller för Rena Plagg i Göteborg erbjuden bindningstid efter vilken medlemskapet gäller tills vidare (brons, silver & guld-medlemskap). Omfattningen av Rena Plagg i Göteborg olika former av medlemskap och avgifterna för dessa framgår av Rena Plagg i Göteborg vid var tid gällande beskrivning av utbud av sina tjänster därtill hörande aktuell prislista.
2.7 Medlemmen kan när som helst uppgradera eller nedgradera sitt medlemskap till att omfatta en högre eller lägre utbudsnivå enligt Rena Plagg i Göteborg vid var tid gällande utbud av olika medlemskap. Vid uppgradering eller nedgradering skall Medlemmen fortsättningsvis erlägga månadsavgiften för den högre eller lägre utbudsnivån enligt Rena Plagg i Göteborg vid var tid gällande prislista. . Till undvikande av missförstånd gäller möjligheten till upp- eller nedgradering inte bindningstid.
3. Medlemsförmåner
3.1 Medlemskapet ger Medlemmen tillgång till att genomföra bokningar av tvätt tillfällen på hemsidan (www.renaplagg.se) i den omfattning som framgår av Medlemsavtalet samt Rena Plagg i Göteborg vid var tid gällande utbud av tvätt och/eller kemtvätt av plagg och andra tjänster. Information om Rena Plagg i Göteborg vid var tid aktuella medlemsförmåner och erbjudanden ges på Rena Plagg i Göteborg hemsida (www.renaplagg.se).
3.2 Rena Plagg i Göteborg kan inte alltid garantera plats i av Medlemmen vald bokningstillfälle där bokningsantalet eller tillgången är begränsad av annan anledning.
4. Medlemmens ansvar
4.1 Medlemmen förbinder sig – att alltid ta del av och följa Rena Plagg i Göteborg vid var tid gällande säkerhets- och ordningsregler, – att följa anvisningar som ges av Rena Plagg i Göteborg hemsida avseende hantering av de plagg som skall hämtas upp av Rena Plagg i Göteborg, – att snarast informera Rena Plagg i Göteborg om förhållanden som förändrar Medlemmens rätt till erhållen rabatt på avgifter eller annan särskild medlemsförmån.
5. Leverans
5.1 Upphämtning och återlämning av tvättgods sker på den adress som Medlemmen angivit vid registreringstillfället, om inget annat överenskommits. Medlemmen väljer om Medlemmen lämnar över tvättgodset personligen, eller lämnar tvättgodset i påsar utanför ytterdörren på Medlemmens angivna adress eller på närmaste Service-Point. Det är Medlemmens ansvar att den angivna adressen är korrekt. Ansvaret för tvättgodset övergår på Rena Plagg i Göteborg AB först när tvättgodset är upphämtat och ärRena Plagg i Göteborg AB ansvar mot Medlemmen fram tills att tvättgodset returneras. Rena Plagg i Göteborg AB ansvarar inte för tvätt som är beläget utanför Medlemmens ytterdörr, varken innan upphämtning eller efter returnering av tvättgodset.
5.2 Överskrider tvättgodset den avtalade kvantiteten eller på annat sätt inte motsvarar den avtalade beställningen förbehåller sig Rena Plagg i Göteborg att ta betalt enligt gällande prislista.
5.3 Är Medlemmen inte tillgänglig på den angivna adressen eller finns inget tvättgods utplacerat utanför Medlemmens ytterdörr vid tillfället för upphämtning av tvättgodset debiterar Rena Plagg i Göteborg den aktuella beställningens fulla belopp, kunden har ingen rätt till återbetalning. Rena Plagg i Göteborg är vid ett sådant scenario inte heller skyldigt att hämta tvättgodset vid ett annat upphämtnings- tillfälle.
5.4 Avseende ”Hushållstvätt” på hemsidan åtar sig Medlemmen att bifoga eventuella instruktioner om tjänstens utförande skriftligen tillsammans med tvättgodset.
5.5 Om instruktioner inte finnes tillsammans med tvättgodset kommer tvättgodset tvättas i enlighet med vad personal på Rena Plagg i Göteborg anser korrekt.
5.6 Uppstår försening ankommer det på Rena Plagg i Göteborg att kontakta Medlemmen för att avtala ny tid för upphämtning respektive återlämning.
6. Tvättpåse
6.1 Tvättpåsen är Rena Plagg i Göteborg AB egendom och disponeras av Medlemmen personligen. Medlemmen förbinder sig beträffande Tvättpåsen – att inte överlåta det till en annan person, och – att snarast anmäla skada som uppkommit.
Förlorar Medlemmen sin tvättpåse, eller skadas denna, så utfärdar Rena Plagg i Göteborg en ny. För utfärdande av ny tvättpåse tar Rena Plagg i Göteborg ut en förnyelseavgift enligt vid var tid gällande prislista.
7. Kvarlämnade saker
7.1 Kvarlämnar Medlemmen saker i fickor på upphämtade plagg och/eller i tvättpåse så äger Rena Plagg i Göteborg rätt att endera kasta sakerna eller, om dessa kan anses ha ett värde, överlämna sakerna till hittegodsavdelningen på närmaste polismyndighet.
8. Rena Plagg i Göteborg ansvar
8.1 Rena Plagg i Göteborg skall avråda Medlemmen från moment som Rena Plagg i Göteborg personal bedömer kan innebära skada för Medlemmen.
8.2 Rena Plagg i Göteborg ansvarar inte för hinder i eller begränsning av bokningsmöjligheter vilken beror på omständighet utanför Rena Plagg i Göteborg kontroll och som skäligen inte kunnat förutses, undvikas eller övervinnas, såsom brand-, vatten- eller annan större skada på Rena Plagg i Göteborg anläggningar, strejk, lockout, naturkatastrof eller myndighetsbeslut.
8.3 Rena Plagg i Göteborg ansvarar inte för och ersätter inte förlust av eller skada på saker som Medlemmen medför på grund av handhavandefel. Rena Plagg i Göteborg ersätter dock för sakskador förorsakade av felaktigt eller undermåligt redskap eller beroende på vårdslöshet eller underlåtenhet av Rena Plagg i Göteborg personal.
9. Avgifter och betalning
9.1 Medlemmen, eller annan person eller företaget som i Medlemsavtalet påtagit sig betalningsansvar i Medlemmens ställe, erlägger engångsavgiften, månadsavgifter och övriga avgifter enligt Rena Plagg i Göteborg vid var tid gällande prislista. I anslutning till beviljande av medlemskap skall Medlemmen kontant betala engångsavgifter i form av administrations- och medlemsavgift.
9.2 Medlemmen erlägger månadsavgifter för engångs-medlemskap i efterskott för hela bindningstiden, och månadsavgifter för autogiro-medlemskap löpande i efterskott.
9.3 Rena Plagg i Göteborg har rätt att ändra engångsavgifter, månadsavgifter och övriga avgifter. Ändring av månadsavgift för autogiro-medlemskap gäller dock först efter utgången av innevarande bindningstid.
9.4 Har Medlemmen valt betalning av månadsavgift genom medgivande om autogiro (autogiro- medlemskap), och tillräckliga medel därför saknas på Medlemmens konto vid dagen för överföring, skickar Bolaget en påminnelsefaktura på till betalning förfallen månadsavgift. Betalas ej påminnelsefakturan inom den angivna betalningsfristen så skickar Bolaget skulden till inkasso. Bolaget har rätt att debitera Medlemmen faktureringsavgift och påminnelseavgift. Medlemmen har uppfyllt sin betalningsskyldighet när påminnelsefakturan angivet belopp har kommit in på Bolagets konto. Om Bolaget inte erhåller betalning senast på förfallodagen för påminnelsefakturan så har Bolaget rätt att debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen och, i förekommande fall, kostnader för inkasso.
9.5 Inlämnade plagg som behöver annan behandling än tvätt i 30-60 grader celcius kommer tilläggsdebiteras enligt Rena Plagg i Göteborg prislista och kan komma att ta längre tid än vanlig hushållstvätt.
10. Upphörande av Medlemsavtal
10.1 Medlemsavtal för engångs-medlemskap upphör utan föregående uppsägning vid utgången av den bindningstid som Medlemmen har bundit sig för i Medlemsavtalet. Medlemmen kan när som helst, med 1 månads varsel, säga upp sitt Medlemsavtal avseende brons, silver & guld-medlemskap för vilken bindningstiden har löpt ut.
10.12 Om medlemskap är köpt på distans gäller distansavtal och vid inte utnyttjat produkt kan medlem ångra sitt köp inom 2 veckor och få alla erhållna avgifter tillbaks.
10.13 Medlem, som på grund av omständighet eller ändrat förhållande som Medlemmen inte kan kontrollera eller råda över, är förhindrad att utnyttja medlemskapet (tex längre sjukdom, arbetslöshet eller annan liknande omständighet som kan styrkas med intyg), kan genom meddelande till Rena Plagg i Göteborg avsluta bundet medlemskap oavsett att bindningstiden inte har löpt ut. Medlemsavtalet upphör den dag då Rena Plagg i Göteborg erhåller meddelandet. Rena Plagg i Göteborg debiterar i sådant fall en slutavgift omfattande hälften av de ännu ej till betalning förfallna månadsavgifterna gällande återstoden av bindningstiden, dock alltid minst 1 månadsavgift.
10.14 Rena Plagg i Göteborg har rätt att göra ändringar i medlemsavgifter/andra avgifter och Medlemsavtalet. Dessutom har Rena Plagg i Göteborg rätt att överlåta Medlemsavtal till ett annat bolag inom samma koncern, och att överföra eventuella Autogiro-avtal som har ingåtts i den anslutningen.
10.15 Rena Plagg i Göteborg förbehåller sig rätten till årlig prisjustering av löpandeavtal enligt konsumentprisindex utan föregående meddelande. För andra prisändringar kommer Rena Plagg i Göteborg att meddela detta via e-post/SMS minst en (1) månad innan prisändringen. Prisändringen träder i kraft en (1) månad efter att meddelandet skickades räknat från den första månadsändringen.
10.16 Ändringar av Medlemsavtalet som inte är relaterade till prisändringar och överföring av Medlemsavtal till ett annat bolag inom samma koncern, förbehåller Rena Rena Plagg i Göteborg sig rätten att göra generellt. Vid sådana ändringar kommer Rena Plagg i Göteborg att meddela detta via e-post/SMS minst en (1) månad innan ändringen. Ändringen träder i kraft en (1) månad efter att meddelandet skickades räknat från den första månadsändringen.
10.17 Beslutar Rena Plagg i Göteborg om väsentliga ändringar som negativt påverkar Medlemmen, har Medlemmen rätt att säga upp sitt Medlemsavtal. Detta kan hända även om Medlemsavtalets bindningstid inte har löpt ut.
10.18 Uppsägningen enligt denna punkt ska vara skriftlig via e-post eller brev och ska vara mottaget av Rena Plagg i Göteborg senast fjorton (14) dagar innan ändring(en/arna) initieras. Detta förutsätter att Medlemmen blev meddelad om ändring(en/arna) senast en (1) månad innan ändring(en/arna) initieras.
10.19 Rena Plagg i Göteborg har rätt att stänga av Medlemmen för viss tid eller säga upp Medlemsavtalet med omedelbar verkan om Medlemmen väsentligen bryter mot Medlemsavtalet i nedanstående fall och ej efter anmodan av Rena Plagg i Göteborg vidtar tillräcklig rättelse; – missköter betalning av månadsavgifter och andra avgifter, såsom att betalning trots påminnelse inte erlagts senast 30 dagar efter den förfallodag som angivits på faktura.
10.2 Rena Plagg i Göteborg skickar information och meddelanden enligt Medlemsavtalet till Medlemmen med brev till av denne anmäld adress. Har Medlemmen anmält en e-postadress till Rena Plagg i Göteborg så kan information eller meddelande istället skickas med e-post. Information eller meddelande anses ha nått Medlemmen senast den femte vardagen efter dagen för avsändandet.
10.2.1 Meddelande från Medlemmen enligt Medlemsavtalet kan överlämnas till Rena Plagg i Göteborg vid telefonkontakt med Rena Plagg i Göteborg Kundservice eller skickas per brev eller e-post till Rena Plagg i Göteborg Kundservice. Telefonnummer, adress och e-postadress till Rena Plagg i Göteborg anges på Rena Rena Plagg i Göteborg hemsida (www.renaplagg.se).
10.2.2 Medlemmen skall underrätta Rena Plagg i Göteborg om ändring av kontaktuppgifter (såsom ändring av namn, adress, e-postadress, telefonnummer) eller uppgifter för betalning via autogiro.
11. Personuppgifter och marknadsföring
11.1 Bolaget behandlar personuppgifter om Medlemmen, såsom namn, personnummer, adress, telefonnummer, e-postadress, kontonummer, foto, träningsinformation såsom träningstillfällen, uppgifter om tecknade avtal och tjänster samt om Medlemmens nyttjande av dessa, för att kunna tillhandahålla och administrera medlemskapet samt för informations- och marknadsföringsändamål (exempelvis epost och SMS). Databehandlingsansvarig för uppgifterna är Rena Plagg i Göteborg VD. Marknadsföring kan komma att skickas från Bolaget och andra bolag som ingår i samma koncern som Bolaget. Medlemmens bokningsinformation lagras för statistikändamål för att förbättra service och tjänsteutbud.
11.2 Genom att underteckna Medlemsavtalet samtycker Medlemmen till att Bolaget och andra bolag som ingår i samma koncern som Bolaget inhämtar och behandlar personuppgifter om Medlemmen för de syften som anges i detta Medlemsavtal. Medlemmen har rätt att till Bolaget anmäla att dennes personuppgifter inte får användas för direkt marknadsföring. Sådan anmälan kan hanteras av Medlemmen via Rena Plagg i Göteborg AB kundtjänst.
11.3 Medlemmen kan när som helst till Bolaget anmäla begränsning av eller helt återkalla sitt samtycke (dock ej retroaktivt) till behandlingen av personuppgifter. Bolaget kommer att bekräfta anmäld begränsning eller återkallelse. Medlemmen är medveten om att Medlemsavtalet eventuellt inte kan fullgöras om samtycket återkallas och att Bolaget i sådant fall kan behöva säga upp Medlemsavtalet.
11.4 Medlemmens samtycke, angående ovanstående punkter, gäller så länge Medlemsavtalet löper och för en period på sex (6) månader efter uppsägning av Medlemsavtalet. Detta för att ge Medlemmen fördelarna med att vara medlem i Rena Plagg i Göteborg.
11.5 Om du har frågor om vår integritetspolicy eller vår behandling av personuppgifter är du varmt välkommen att kontakta oss på info@renaplagg.se.
12. Skadeersättning
12.1 Rena Plagg i Göteborg är ansvarigt för grov skada på tvättgods som uppkommit under tiden som Rena Plagg i Göteborg varit ansvarig för tvättgodset. Rena Plagg i Göteborg AB ska i så fall underrätta Medlemmen om att grov skada har uppkommit.
12.2 Rena Plagg i Göteborg förbinder sig att kompensera för grov skada som uppkommit på tvättgodset till plaggets dagsvärde.
12.3 Om Medlemmen kan visa att det uppkommit grov skada på ett plagg som utgör del av ett plagg, exempelvis en kostym eller en dräkt, är Rena Plagg i Göteborg skyldig att kompensera för båda plaggen. Om Rena Plagg i Göteborg kan visa att uppkommen grov skada inte beror på försummelse från Rena Plagg i Göteborg sida är Rena Plagg i Göteborg AB befriade från ersättningsansvar.
12.4 Vid det fall Rena Plagg i Göteborg informerar Medlemmen om de risker för skador på tvättgodset som är förenade med en viss tjänst, är Rena Plagg i Göteborg inte ansvarigt för skada om Medlemmen ändå vill utföra sådan tjänst.
13. Tvist
13.1 Anmärkningar på Tjänstens utförande ska göras till Rena Plagg i Göteborg inom skälig tid från det att Medlemmen upptäckt felet. En anmärkning som görs inom tre veckor efter det att kunden har upptäckt felet ska anses ha skett i rätt tid. Reklamation får dock inte ske senare än ett år efter det att Tjänsten utfördes.
13.2 Om det vid reklamation visar sig att det inte föreligger några fel på tvättgodset har Rena Plagg i Göteborg AB rätt till ersättning av Medlemmen för de kostnader som uppstår med anledning av reklamationen. Det åligger Rena Plagg i Göteborg att upplysa Medlemmen om detta när reklamation sker.
13.3 Uppstår tvist mellan Medlemmen och Bolaget skall parterna i första hand försöka komma överens. Kan parterna inte enas så kan Medlemmen göra anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden om tvisten lämpar sig för nämndens prövning. Bolaget förbinder sig att följa nämndens rekommendation. Medlemmen och Bolaget äger dock alltid rätt att begära att tvist prövas av allmän domstol.
14. Immateriella rättigheter
14.1 Webbsidan är skyddad av upphovsrätt. Detta innebär att den som vill använda material från hemsidan måste inhämta Rena Plagg i Göteborg skriftliga medgivande. De som använder material från Webbsidan utan Rena Plagg i Göteborg medgivande gör sig skyldig till intrång i upphovsrätten. Intrång i upphovsrätten kan föranleda skadeståndsansvar.